Monthly Archives: Februari 2011

Tanda – Tanda Penyakit


MATA – Bertindak balas dengan keadaan hati.

Mata menjadi merah: Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.

Mata menjadi kabur: Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.

Keluar tahi mata: Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.

Keluar air mata: Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.

Ketegangan mata dan kelopak: Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

HIDUNG – Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.

Selsema
Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong.

Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
Hidung sebu

Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
Bersin

Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
Batuk

Batuk keluar kahak: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
Batuk tanpa kahak: Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
Batuk dan berasa gatal di kerongkong: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

KERONGKONG
Kerongkong kering: Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
Sakit kerongkong: Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

BIBIR. Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman.
Bibir pucat

Sistem penghadaman yang lemah.
Perut mengandungi angin.
Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
Bibir kering dan pecah: Perut mengandungi banyak bahan toksin.

MULUT DAN LIDAH: Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem Pengedaran darah.
Lidah atau gusi bengkak, sakit: Menunjukkan jantung mempunyai masalah seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser): Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
Mulut berbau busuk: Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
Telinga terasa tersumbat: Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
Telinga berdengung: Sedang merawat buah pinggang yang lemah. Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

KULIT
Peluh

Peluh masin: Badan mengandungi lebihan asid urik.
Peluh berbau: Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.
Ruam & Bisul: Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.
Kulit Gatal Dengan Ruam: Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.
Kulit Pecah & Berair: Proses pembuangan toksin yang larut dalam air. Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.
Rambut Gugur: Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
Sendi Sakit

Rasa panas: Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda-tanda penyakit pirai (gout).
Tidak rasa panas: Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
Sakit di bahagian bahu: Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
Kebas Tangan: Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
Kebas Tangan Kiri & Lengan: Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jikarasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
Kebas Kaki: Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
Sakit Tapak Kaki: Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
Sakit Tumit Kaki: Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
Rasa Panas di Tapak Kaki: Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
Gatal di Celah-Celah Kaki: Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

TANDA-TANDA DALAMAN
Kepala. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
Pening/Sakit di Bahagaian Depan Kepala: Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
Pening/Sakit di Bahagaian Belakang Kepala:

Bahagian atas: Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
Bahagian bawah (tengkuk): Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
Sakit Kepala & Rasa Gas Keluar Dari Telinga: Menandakan penyakit migrain.
Bisuk di Kepala: Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
Rasa Pening yang Memusing: Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

MULUT/KERONGKONG
Loya/Muntah: Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
Muntah Darah:

Darah merah: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong.
Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut;misalnya penyakit ulser.
Lidah Rasa Tegang & Pendek: Tanda sakit jantung.
Keluar Air Liur Pekat: Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibatjangkitan kuman

KENCING
Kencing Kerap: Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran.
Air Kencing Berkapur: Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
Air Kencing Berminyak: Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
Air Kencing Pekat Bewarna Coklat: Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
Air Kencing Berdarah: Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

BUANG AIR BESAR
Cirit-Birit/Kerap Buang Air Besar: Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
Sembelit: Membersihkan toksin dari usus kecil.
Najis Berdarah:

Darah merah: Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
Najis Bewarna Hitam: Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus.

TINDAK BALAS BADAN
Badan Rasa Sakit: Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran.

Sakit menyucuk: Proses menyeimbangkan urat saraf.
Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
Badan Terasa Berat/Malas/Lenguh: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
Badan Terasa Panas: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
Badan Terasa Ringan: Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

TINDAK BALAS EMOSI
Rasa Takut Mengejut: Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.
Cepat Naik Darah/Marah: Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.
Rasa Bimbang & Takut: Sistem paru-paru yang lemah.
Rasa Seronok atau Bimbang Tanpa Sebab:

Sistem jantung yang lemah.
Sistem saraf otak yang lemah.
Masalah pengaliran darah.
Suka Berfikir & Berkhayal: Sistem penghadaman yang lemah.

Wallahu a’lam Allah Jua Maha Mengetahui
Anda Dinasihatkan mendapatkan nasihat Doktor sekiranya Ssakit Berlarutan..

Appendiks


Ulasan bekas pesakit Appendiks
pinggang sebelah kanan – antara pusat dan tengah hujung peha (ntah apa nama tulangnya – tapi kat tempat bercantum kaki dengan pinggang tu)… kalau ditekan sakit – confirm appendix.

stage 1 – tak lawas buang air kecil…
lepas beberapa bulan
stage 2 – selalu sakit bahagian pinggan kanan dan kekadang kejang di peha kanan
lepas beberapa minggu
stage 3 – sakit perut, diselangi rasa mual nak muntah dan kejang di peha kanan
lepas beberapa hari
stage 4 – dah pecah …. boleh bawak maut.

so, bawak2lah operate, sekarang byk cara moden, masa operate, kita kena bius, tak sedar, jahit pun kat dlm, so tak der lah rasa pedih (cuma sakit dlm ajerlah)

hari pertama kena operate – jgn malas2 – cuba bawak2 berjalan utk stabilkan diri, pastikan ada yg teman di bilik utk bantu bangun dari katil

hari kedua – dah ok – dapi makan kena jaga – carilah luxor gamat atau apa2 suplement yg
boleh kuatkan badan

hari ketiga – dah boleh jalan2

minggu ke-2 – dah boleh lompat2…

pegi klinik, bagitau doktor ada sintom, tapi masa check mungkin tak der… mintak jer doktor punya surat reference utk bawak pegi hospital. sampai hospital, dorang akan scan dulu nak confirm apendix atau tidak, dan kedudukan apendix t utk dorang buat operation.

Apa itu Apendiks?
Apendiks ialah tiub berhujung buntu yang pendek , kurus dan tersemat pada hujung sekum. Fungsinya tidak diketahui oleh manusia. Bengkak pada apendiks di panggil Radang Appendiks gambar rajah bahagian abdomen (bhg hujung usus sekum-apendiks) 

Apa itu Radang Appendiks?
Radang appendiks ialah satu keadaan di mana appendiks menjadi bengkak

Apakah Penyebab Radang Apendiks?
Tidak diketahui sebabnya. Kadangkala mungkin di sebabkan appendiks tersumbat oleh sisa makanan atau bengkak pada kelenjar limpa.

Apakah Tanda atau Gejala Radang Apendiks?
Gejala:

* Gejala utama ialah sakit di perut (abdomen). Sakit bermula di bahagian pusat tengah dan kemudian ke bahagian bawah kanan perut (abdomen). Sakit akan bertambah apabila bergerak, batuk atau bersin.

Gejala Lain yang berkaitan

* Demam (selalunya demam rendah tetapi boleh menjadi tinggi)
* Loya dan kadang-kala muntah
* Sembelit atau cirit-birit
* Kurang selera makan
* Abdomen membengkak

Tanda-Tanda:

* Sakit apabila menekan secara perlahan di bahagian bawah kanan perut.
* Bertambah sakit apabila tekanan tersebut dilepaskan

Ujian:

* Ujian Darah untuk mengesan tanda jangkitan
* Ujian Kencing untuk mengesan jangkitan salur kencing

Tiada satu ujian khusus untuk membuat dignosa penyakit Radang appendiks. Diagnosa biasanya dibuat melalui penilaian klinikal. Diagnosa boleh menjadi sukar pada kanak-kanak dan orang tua.

Apakah Bahayanya Radang Appendiks?
Risiko untuk mendapat komplikasi akan berlaku jika Radang appendiks tidak dirawat dengan cepat seperti:-

* Pecah atau penembusan (perforation) pada appendiks, bolos atau keluarnya najis ke dalam perut dan menyebabkan jangkitan di lapisan perut (Peritonitis) dan boleh membawa maut.
* Himpunan nanah yang terbendung oleh tisu-tisu yang rosak dan bengkak

Apakah Rawatan untuk Radang Appendiks?
Rawatan pembedahan bagi mengeluarkan appendiks adalah diperlukan. Proses pemulihan

Sekadar mencuba Kesembuhan dari Allah Jua BiizzinAllah
 Dapatkan cuka palm honey..
Sila baca aturan makan kerana cuka boleh mereputkan gigi.(kalsium)
2.Makan epal hijau selama 6 pagi setiap hari sebelum makan sarapan dan pada hari yang ketujuh ambil minyak zaitun sesudu. diambil sebelum sarapan…InsyAllah..
 

Obesiti..


Ketika ini Obesiti telah merunsingkan ramai penduduk dunia.Dengan cara pemakanan yang tidak terkawal. Ditambah dengan berbagai pilihan makanan yang lazat kita leka cara pemakanan yang sepatutunya .Generasi sekarang amat sukar bersenam biarpun cuma sekadar 15min sehari…
Di sini saya sekadar menasihati anda sebagaimana saya telah berjaya menurunkan berat badan tanpa saya sedari tanpa mengubah cara pemakanan saya…mana boleh tahan semua makanan nampak menyelerakan..
Caranya..
1.Setiap bangun pagi anda minum sekurang-kurangnya 2 gelas air masak.
2.Ambil satu sachet Radix cereal
 
Sekiranya anda terasa lapar sewaktu lewat malam ambil satu sachet Radix cereal.
Elakkan mengambil makanan berat selepas 10 malam
2.Minum air segelas setiap 1-2jam sekali tidak kisah air apa pun…seeloknya air yang kurang gula.
3.Kurangkan pengambilan Nasi…Banyakkan Ambil Radix Cereal..
4.Banyakkan memakan buah-buahan
5.Mengambil Stoma-K
 
ambil 2pagi sebelum makan , ambil 2tengahari dan 2 malam.
6.Teh herba
 
Amalkan meminumnya selalu.
7.Omega 3 Soft Gel.
   
Dengan pengambilan omega soft gel menpercepatkan proses 
InsyAllah …BizzInillah…